Vad är Content Marketing egentligen?

Det är inne med Content Marketing, sa Bill.

Inne, sa Bull.

Så vad är Content Marketing då, om det nu är så märkvärdigt.

Det är ett buzz-word på nätet, till att börja med. På tiden, tycker vi som jobbat med Content sedan farmor Anka var ung (nåja, i alla fall nästan). Men vad är det, vad är det? ropar massorna nästan i kör, ivriga att ta del av denna nya mirakelmedicin.

Sorry, kids, den är inte ny. Alls. För faktum är att Content Marketing är i princip lika gammalt som marknadsföringen i övrigt. Som du kan läsa i ett av mina andra blogginlägg i ämnet, Content Marketing på svenska, så betyder Content Marketing ganska ordagrant innehållsmarknadsföring. Och det i sin tur betecknar en verksamhet som går ut på att skapa läsvärt material som lockar läsare, och att de genom detta ska bli intresserade av ditt företag.

Och just precis därför är det viktigt att innehållet inte handlar om ditt företag. Varför då, kanske du undrar? Jo därför att de som stöter på ditt content sannolikt inte vet vem du är. Du är ointressant. Men du kan bli intressant genom att skriva belysande artiklar som lär dem sådant som är viktigt för dem, och som utvecklar deras verksamhet. Bra content gör dig trovärdig, och din kunskap gör dig till en potentiell leverantör av allt från tjänster till föreläsningar. Och fysiska produkter, om det nu är vad du säljer.

Törnrosa sov i hundra år, men även den som surfar varje dag själv och inte begriper måste väl vakna till slut och förstå den marknadsföring de själva utsätts för. Det påstås att Facit som tillverkade mekaniska räknemaskiner köpte konkurrenternas elektroniska räknare när dessa dök upp. Inte för att skruva isär och kopiera, utan för att det underlättade arbetet med att konstruera… mekaniska räknemaskiner! Snacka om att inte ha förstått. Kanske är det en myt, men det är icke desto mindre en bra historia. En som dessutom fungerar som parallell till det som sker på internet just nu. Människor besöker tiotals sajter om dagen, läser gratis och fyllig information utan att förstå att detta är marknadsföring. Innehåll är inte gratis – de betalar med sin tid, sitt intresse och genom att göra sig själva till potentiella kunder för den som tillhandahåller innehållet.

Några klassiska exempel på bra content marketing:

Kundtidningar (ex. Postens kundtidning Du & Co, Icas Buffé eller varför inte Skebos Kom in! som jag själv skriver)

Receptblad (ex. Norrmejeriers Guldkorn eller Gelias VVS-faktablad)

På nätet har storleksfördelen som de stora företagen haft blivit som bortblåst. Nu kan både stora och små företag göra bra content. Några exempel:

(Du gissade det: den här sidan är ett exempel!)

En bra contentsajt om foto är Moderskeppet.

En annan bra contentsajt om just foto är Umeå-fotografen Andreas Gradins WordPress-blogg FotoNord.

Sedan finns det sajter med bra content vars tjänst och produkt är själva innehållet, exempelvis NetDoktor.

Har du en webbplats med riktigt bra innehåll som lockar stora mängder trafik kan du genom olika annonssamarbeten få en bra sidoinkomst genom att tillåta annonser på din sida. Men tänk bara på att det också påverkar trovärdigheten i ditt material. Ta NetDoktor som ett exempel: skulle du se annorlunda på innehållet om där inte fanns annonser från medicintillverkare?

Content är inte så märkvärdigt. Men att göra det bra, det är faktiskt knepigare. Texten måste ha viss höjd för att locka till läsning. Vem som helst kan gnida en stråke över strängarna på en fiol, men alla får det inte att låta som musik som lockar någon att lyssna lite till.

Och det är precis detta du vill med ditt content: locka någon att lyssna lite till. Det är vad det handlar om.

Kommentarer: 1

Lämna en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade Inlägg