Explosion i Content Marketing

Det har hänt något nytt – och oroväckande för vissa.

Som jag berättat om i andra inlägg här på bloggen så är Content Marketing ingenting nytt. Människor har i alla tider berättat goda berättelser för varandra, varit hjälpsamma och fått karma tillbaka. En öppen hand är aldrig tom, som det heter i det gamla ordspråket. Men nu sker en Explosion i Content Marketing. Låt oss meditera över varför.

Så länge jag har jobbat med marknadskommunikation, vilket i runda slängar är 30 år sedan jag köpte och publicerade min första annons, så har Content alltid varit centralt. Tyvärr har det blivit eftersatt under en följd av år, mest av spariver. Till och med historiens okrönta mästare på content – dagspressen – har helt gått bort sig och i spariver skurit ner själva innehållet så kraftigt att numera betalar man bara för annonser. Vilket är ohållbart i längden, om någon frågar mig.

Content Marketing ökar när budgeten minskar

Men så hände något för några år sedan. Content marketing blev hett, mycket hett. Det blev en Explosion i Content Marketing. Folk började söka efter information om hur man kunde marknadsföra sig med hjälp av ett bra innehåll på sin webbplats. Vad hade hänt? För det första finanskrisen. Den gjorde att många marknadschefer plötsligt stod inför kraftigt minskade budgetar, medan kraven på resultat inte alls minskade. De för väntades nå ut mer, sälja mer, och öka lönsamheten med mindre pengar i plånboken. Så vad göra?

Varför inte vända sig till den kanske mest lönsamma formen av marknadsföring genom alla tider? Nämligen innehållsmarknadsföring, alltså content marketing. Och det gjorde många. Men detta är förstås inte enda förklaringen.

Ta en titt på grafen här intill. Den har jag tagit fram med hjälp av Google Trends, ett verktyg som gör det möjligt att undersöka hur intressanta olika sökbegrepp är över tiden. Det gör det möjligt för dig som skapar content att optimera för begrepp som ligger i tiden.

60 % tänker öka sin Content Marketing

Som du ser så ligger intresset för content marketing tämligen stilla hela perioden mellan 2004 och fram till 2011. Tittar man ännu närmare kan man skönja att uppgången, alltså trenden, börjar strax efter finanskrisen 2008. Sedan växer den sakta, sakta och blir till en lavin någon gång för ungefär ett år sedan. Och tillväxten fortsätter. Förmodligen kan förklaringen till detta vara att 60% av alla marknadsförare planerar att öka investeringarna i content marketing. (Notera att jag använde ordet investera – content marketing är inte en kostnad eftersom den bygger upp ett varaktigt värde).

Som du kan se i diagrammet har vissa toppar markerats med bokstäver, A – G. Detta är tidpunkter då betydelsefulla artiklar om Content Marketing publicerats i inflytelserika media. Det leder alltid till en tillfällig peak, men också till ett ökat stadigvarande intresse, vilket ger bränsle till fortsatt sökande efter information – och ännu fler sökningar på ämnet.

Men själva förklaringen till att content marketing nu är i ropet handlar inte om artiklarna i sig. Det handlar om att det var ofrånkomligt – ingen har någonsin uppfunnit ett bättre verktyg för att skapa och sprida content är internet. Och nu finns verktygen, som WordPress till exempel, och det goda innehållet sprider sig som en löpeld över jorden. Äntligen.

Jag säger äntligen, men det är förstås inte bra för alla. Det är verkligen inte bra för dem som står kvar på perrongen, och det är heller inte bra för dem som inte listat ut hur det fungerar, och därför inte kan fatta kloka beslut eller arbeta på rätt sätt. De kan inte ha strategier för sitt innehåll, jobba metodiskt och dra nytta av sin online-närvaro.

Dags för förändring!

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: den som vill överleva den här utvecklingen måste hänga med. Man kan inte välja bort att ha en webbplats och jobba med content, lika lite som man kan välja bort att ha telefon. ”Vi tycker det är en onödig kostnad som drabbar kunderna. Vill man nå oss kan man skicka brev”. Jovisst. Och lycka till, det lär behövas.

Som ni kanske har förstått, ni som läser mina inlägg här på Brandicon-bloggen så brinner jag för det här. Jag vill hjälpa mina kunder, men också alla andra som tar del av min kunskap att förstå. Det handlar om överlevnad. På kort, medellång eller lång sikt beroende på vilken näring du befinner dig i. Men inte i någon bransch tror jag att ”lång sikt” är längre än 5 – 10 år. Så sluta fundera – och sätt igång.

Kommentarer: 1

Lämna en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade Inlägg