Bra svenska exempel på Content Marketing

Eftersom frågan ofta kommer upp tänkte jag göra ett inlägg här i bloggen med några bra svenska exempel på Content Marketing. De är bra på lite olika vis, och jag tänkte jag ska förklara varför. Jag tycker att det också belyser att du själv inte ska försöka härma någon annan, utan skapa ditt eget innehåll efter förutsättningarna i din bransch, för ditt företag och för dig personligen.

Exemplen är utan rangordning.

Kjell & Co

Kjell & Company är ett företag som specialiserat sig på elektronikbranschens tillbehör. TV-apparater, mobiltelefoner osv utvecklas i en rasande takt och modellerna byts ut innan butikerna hunnit skylta klart för den förra. Kjell & Company har skjutit in sig på att tillbehören har helt andra förutsättningar. Det är låg risk i att köpa på sig lager av standardkablar (och avanserna är dessutom mycket goda). Kontakter, splittrar, antenner, uttag… allt det där tekniska som behövs för att få hemmets tekniska utrustning att fungera.

Bara ett problem: folk tycker det är svårt att göra kablar själv, att koppla in apparater och bygga nätverk. Så vad göra? Jo, Kjell & Co insåg tidigt detta och började göra fantastiska guider för hur man gör saker själv. I vilken ordning ska sladdarna i en släpvagnskoppling sitta? Hur gör man en korskopplad nätverkskabel för att ansluta två datorer direkt till varandra? Hur skruvar man fast en elkontakt?

För att vara innehållsmarknadsföring så är Kjell & Companys webbplats tämligen torr. Men den är tydlig, prydlig och mycket användbar. Och självfallet är det lätt hänt att man beställer delarna man behöver på sidan där man får dessa goda råd (eller går in i någon av deras butiker). Kjell & Company har också tagit steget fullt ut och samlat sina goda råd i en bok. Den har funnits i något år nu (jag rekommenderar den för alla – både teknikfreaks och alla andra har nytta av den) men det återstår väl att se om den verkligen fyller en plats när samma innehåll finns på webben.

Moderskeppet

Hur gör man för att sticka ut om man är en liten leverantör av fotoutbildning? Annonsera helsidor i dagspressen? Nja, det skulle förmodligen kosta mer än det smakar. Ett annat och bättre sätt är att sticka ut på nätet. Det kostar visserligen tid och resurser, men gör man det riktigt bra och osjälviskt kan man ibland till och med locka någon större leverantör av utrustning att vara med och betala kalaset.

Moderskeppet har både gratis innehåll för andra och premium-innehåll för dem som vill lära sig ännu mer. Premium-innehållet kostar pengar. Så bloggen med gratisinnehåll tjänar två syften – att marknadsföra gratisinnehållet och att marknadsföra företagets övriga verksamhet.

En annan bra sak med Moderskeppet är att hela webbplatsen andas en viss lättsamhet. Sådant spelar också en roll för att locka besökare. Ingen kommer till en sajt för att den är lättsam och lättläst, men det underlättar för att få dem att stanna kvar.

SveaSkog

Herman Sundqvist är skogschef på SveaSkog. Och han bloggar hej vilt. Det här är ingen content marketing i vanlig bemärkelse, utan mer en vanlig blogg. Men den är så kunskapsspäckad och informationstät att den ändå uppfyller alla mina kriterier för att vara bra content. Att de valt att lägga bloggen på WordPress.org (gratisbloggandets hemvist nummer ett) kan vara ett sätt att ge bloggen en mer frikopplad status. Samtidigt används företagets logotyp och det råder inget tvivel om att detta är en officiell kanal. I mina ögon hade det varit klokare att ha en fristående blogg med mer möjligheter till kontroll och trafikmätning m.m.

Icke desto mindre är det här ett bra exempel på hur bloggandet kan användas – för att föra ut kunskap som är viktig för företaget (och mottagarna). I detta fall handlar det om kunskap som mottagarna inte efterfrågar eftersom de inte vet att de behöver den. Det blir därför ett upplysningsarbete, samtidigt som det är underhållande. Välskrivet är det också. Så jag skulle väl nästan misstänka att bakom Herman Sundqvist finns en stöttepelare av något slag, någon som kan content.

Det finns många många fler exempel. Men dessa får räcka för denna gång. Det är bra att reflektera över vad andra gör rätt, det underlättar när du själv ska skapa innehåll till din egen webbplats.

Lämna en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade Inlägg