Välja bilder till bloggen – några råd

Okej, du har nu skrivit ett blogginlägg. Det har en vass rubrik, tydligt inriktad mot din målgrupp och genomtänkt utifrån sökmotorperspektiv. Dags att publicera? Nix. Det är dags att välja bilder till bloggen.

En gammal klyscha påstår att bilder säger mer än tusen ord. Det är naturligtvis sant, på sitt sätt. Ta vilken bild som helst och försök beskriva varje detalj, varje skeende, varje nyans av den med högst tusen ord så att någon annan ser bilden framför sig. Det är naturligtvis omöjligt. Och bara tanken på att försöka känns tämligen motbjudande.

Hjärna en bra bild!

För att förstå bildens starka kraft ur kommunikativ synvinkel måste vi vända oss till den moderna neurovetenskapen (länken går till en bok om nyttan med att förstå dessa saker för oss som jobbar med marknadsföring, finns som e-bok – läsvärd, köp den!). Den har visat att synen är kopplad till hjärnans mest primitiva delar, det som kallas för ”reptilhjärnan”. Samma del av hjärnan fattar också våra beslut. Klicka eller inte klicka. Läsa eller inte läsa. Köpa eller inte köpa. Så om den delen av hjärnan tilltalas av det den ser så underlättas beslutsfattandet. Reptilhjärnan gillar enkla saker, sådant den kan förstå. Otydligheter, tveksamheter och sådant som kräver eftertanke tvingar reptilhjärnan att kalla in de nyare lager av hjärnan som evolutionen gett oss, där det abstrakta tänkandet och språket bor.

Synen – bredband in till hjärnan

Med vardagsspråk uttryckt så är synen en bredbandig anslutning in till hjärnan, så att stora mängder information kan matas in snabbt till den beslutsfattande delen av hjärnan. Och språket med ord och symboler är en smalbandig kanal till den delen av hjärnan som kan bearbeta mer komplex information, sådan information som till slut kan få oss att fatta genomtänka beslut. Men om inte ”reptilhjärnan” redan från början blir övertygad via den visuella kanalen så hjälper det inte vad som står i texten.

Det här innebär kort och gott att din bloggs utseende, det visuella uttrycket i form av grafiskt formspråk och i form av bildval blir avgörande för om texten alls blir läst. Och om besökarna kommer tillbaka. Att det här är viktigt för varenda bloggare är självklart, men det är också lätt att inse att det blir särskilt viktigt för dig som har en företagsblogg. Du kan säkert se här på min blogg att jag tycker bilder är viktigt. Men eftersom jag ofta beskriver abstrakta företeelser så blir bilderna därefter, ofta illustrativa genre-bilder snarare än konkreta illustrationer. Men ibland behöver man något mer konkret. Och vad gör man då?

Säg hej till Cecilia Lundgren

Har du något riktigt viktigt att säga och behöver en bild, men inte hittar någon att köpa via bildbyråer eller marknadsplatser på nätet så rekommenderar jag att du överväger att kontakta en illustratör. Bilden i det här inlägget är gjord av den utmärkta illustratören Cecilia Lundgren som precis nu i dagarna startat en blogg på sin hemsida. Cecilia har ett modernt och suggestivt bildspråk, färgstarkt där det behövs men samtidigt skört och välbalanserat. En intressant möjlighet när du vill illustrera något som väcker känslor. Visst kostar det en del att använda sig av en duktig illustratör. Men det betalar sig i andra änden. Har du något viktigt att säga, räds inte kostnaden.

När vi ändå talar om illustratörer måste jag förstås också nämna några andra illustratörer som jag samarbetar med på olika sätt. Var och en med sin specialitet. Margaretha WixnerMawixart är mångsidig och skicklig. En duktig formgivare och AD är hon dessutom, i samma förpackning. Ingen ritar karikatyrer som min gode vän Olle Johansson, mer känd som Tecknar-Olle, Sveriges utan tvekan skickligaste politiske karikatyrtecknare med många strängar på sin lyra. Och så måste jag också nämna Björn Lundkvist med webben ritarallt.se som med sin mångsidighet verkligen lever upp till sitt eget domännamn. En mycket trevlig och sympatisk människa är han också. Av honom beställde jag den största illustration jag någonsin beställt – en hel mässvägg till Skellefteå Kraft Elnät AB.

Slutligen vill jag även få med Kjell Magnusson, den detaljskickligaste illustratör jag jobbat med. Ingen kan som han sätta sig ner med en grupp ingenjörer och åka hem på sin kammare, och sedan visualisera det som ingen av oss andra begrep. Makalöst. Kjell har mig veterligt inte någon webbplats, men hans företag heter Ateljé Kjell Magnusson för den som funderar.

Illustrationer kan vara roliga, men ibland vill man förstås ha en bild. Och har man inte någon egen så finns många möjligheter. Själv brukar jag köpa bilder till min blogg på Photodune. Priset är förhållandevis lågt, men visst kostar det en hel del om du ska hålla din blogg igång med köpta bilder hela vägen. Ändå vill jag slå ett slag för att göra just det.

Tio goda råd när du ska välja bilder till bloggen:

Det finns några saker att fundera på när du ska välja ut en bild. Här är en checklista.

1. Välj en bild som kopplar till ditt ämne, så tydligt som möjligt. Funder över vad bilden kommunicerar. Finns det flera olika budskap i den? Finns risk för missförstånd?

2. Undvik negativa bilder, bilder som verkar hotfulla, skrämmande, eller som på annat sätt kan väcka olust (om inte din målgrupp är tydligt definierad som lämplig att ta emot den typen av budskap). Om du skriver om ett svårt ämne – välj hellre en abstrakt illustration. Varför inte en teckning som sänder rätt signaler – som illustrationen i den här bloggartikeln till exempel. Fundera på vad den skulle kunna illustrera.

3. Bilden måste ha en hög teknisk kvalitet och tillräcklig upplösning. Förstora inte, och använd helst ungefär samma mått till alla dina inlägg så skapar du harmoni på din webbplats.

4. Använd inte bilder utan lov. Köp eller be om lov. Som liten bloggare kanske du inte har råd att köpa alla illustrationer, men chansa inte och använd utan att fråga. Många gånger får du använda bilder mot att du länkar tillbaka.

5. Försök om möjligt hitta bilder som går i liknande stil så får du ett bra helhetsintryck på din blogg. Och tänk också på att försöka variera färgtonen. Då blir blogglistan färgsprakande och tilltalande.

6. Blanda gärna foton med illustrationer, använd den typ av bild som passar bäst för varje artikel.

7. Låt det ta tid. Att hitta rätt illustration till en bloggartikel är inte alltid enkelt, men eftersom det är viktigt så ska du inte hoppa över detta steg eller fuska dig förbi det.

8. Använd inte samma illustrationer om och om igen. Välj nya istället. Annars skapar du en känsla av upprepning och tråkighet – och det vill du inte!

9. Gör gärna egna illustrationer om du kan. Du kan lära dig program som Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, och även göra bilder i Microsoft PowerPoint eller varför inte diagram. Microsoft Excel kan vara behjälpligt med det, liksom olika typer av plugins. Till WordPress finns flera, men jag kan särskilt rekommendera WordPress Charts som finns i WordPress repository (på WordPress.org).

10. Glöm inte att mata in bildinformation. I WordPress kan du mata in olika typer av information. Dels sådan som används (åtminstone i vissa teman), som exempelvis bildtext (heter Rubrik i inmatningsläget, underligt nog) och Alt-text (som visas istället för bilden om denna av någon anledning inte kan visas) och sådana som inte används, exempelvis Beskrivning (som bara är för din egen skull, en slags minnesnotering kan man säga). Tänk på att bildtext och Alt-text är viktiga ur sökmotorperspektiv. Ge bilden filnamn, bildtext och Alt-text som matchar ämnet så förstärker det chansen att sökmotorerna värderar sidan högt.

 

Kommentarer: 3

Lämna en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade Inlägg